SEBASTIAN BALA

Cum sa dobăndesti o stimă de sine sănătoasă

Stima de sine

Salut! Sunt Sebastian și astăzi ți-am pregătit un material despre stima de sine sănatoasă și nu falsă, care sunt cauzele unei stime de sine joase și cum poți să o crești.

Așa cum imi place să încep unele articole, vreau sa te intreb, care este definiția ta pentru stimă de sine?

Din punctul meu de vedere, Stima de sine reprezintă ce simt eu despre mine ca persoană, reprezintă părerea pe care o am despre mine ca om.

Pe parcursul ultimilor ani am ”suferit” mai multe ajutări cu privire la acest concept de stimă de sine care pentru unii dintre voi, căt și pentru mine, reprezintă respectul pe care îl ai față de propria persoană. Uneori am avut o stimă mai înaltă, alteori mai joasă și ma preocupat ce se întămpla, ce o afectează atăt de mult și cum pot să o construiesc.

Iată căteva cauze comune care distrug stima de sine:

  • Eșecurile din viața personală și aici includ și relația cu un partener de cuplu, prieten, familie
  • Eșecurile profesionale, fie ca îți pierzi locul de muncă, fie că dai faliment într-o afacere
  • Certurile în familie, cu soțul/soția
  • Convingeri limitative provenite din trecut
  • Mediul de lucru, de trai, slab calitativ (poate chiar nociv)
  • Abuzuri pe care le-ai avut în copilarie sau în viața adultă
  • Malformații genetice, sau faptul că ai suferit un accident
  • O pierdere recentă a cuiva drag
  • Atașamente emoționale față de lucruri negative, pornografie, droguri, băutură, etc
  • Manipulare excesivă din partea unui partener sau chiar a șefului la servici
  • Sărăcia și obiceiurile nocive

și probabil mai sunt multe altele.

În esență cănd te găndești la stima de sine, probabil asociere e cu ceva teoretic sau psihologic și nu are legătura cu practica. Tocmai, după părerea mea și a specialiștilor, între stima de sine, încrederea pe care o ai în tine și rezultatele pe care le obții în viață reală există o strînsă legătură. Cu căt mai multă încredere în tine, cu căt te respecți mai mult, cu atat rezultatele tale vor fi mai bune, mai înalte și succesul va fi de partea ta.

Stima de sine se bazează pe atitudinea pe care o ai față de:

  1. Valoarea ta ca persoană.
  2. Munca pe care o faci/serviciu pe care îl ai.
  3. Locul tău în lume, cum te percepi.
  4. Scopul tău în viață.
  5. Ceea ce ai realizat până în prezent.
  6. Ce crezi tu că gândesc ceilalți despre tine.
  7. Potențialul tău pentru succes, pentru a atinge obiectivele propuse.
  8. Punctele tale slabe și punctele tale tari.
  9. Statutul social și modul în care relationezi cu ceilalți.
  10. Independența/autonomia sau abilitatea ta de a sta pe propriile picioare.

Oamenii cu o stimă de sine crescută se simt mai puțin vulnerabili la opiniile negative ale celorlalți.

Pe de altă parte, oamenii cu o stimă de sine scăzută nu se simt merituoși de aprecieri. Defapt cănd o să lauzi pe cineva și el o să creadă ca nu merită, sau că ai intenții ascunse, este un semn ca cineva nu are o stimă suficient de bună. Evident dacă ea este facută cu intenții bune, o apreciere merită să fie sinceră sau chiar specifică la un anume comportament.

Ce este o Stimă de sine scăzută ?

De exemplu: nu-ți place munca pe care o faci sau simți că nu ai un scop în viață, ai avut multe probleme în dragoste, faptul că te simți singur, etc.

Ce este o stimă de sine crescută ?

În momentul în care ești încrezător pe tine, sigur pe tine și mulțumit, se poate spune că ai o stimă de sine crescută. De aceea, îți recomand șă fi motivat și dezvolți exact atitudinea care va conduce către succes.

Ei bine, stima de sine are trei forme sau profile. Află mai jos care dintre ele ți se potrivește ție.

1.  Stimă de sine inaltă, stabilă și Sanatoasă.

  • Circumstanțe externe și evenimentele normale din viață au o mică influență asupra stimei tale de sine.
  • Nu dedici prea mult timp și energie pentru apărarea și promovarea imaginii tale (laudă excesivă).
  • Ești un individ/ă stabil emoțional, care păstrează o oarecare coerență în afirmațiile și în conduitele tale, indiferent dacă contextul este favorabil sau nu.
  • Stările sufletești sunt mult mai temperate decât ale unei persoane cu stimă de sine tot înaltă, dar stabilă.
  • O stimă de sine înaltă dar stabilă este solidă și rezistentă.
  • Nu îți pui tot timpul valoarea la îndoială.
  • Poți accepta deci să nu controlezi total o situație, făra a te simți din acest motiv inferior sau devalorizat

2. Stimă de sine înaltă dar instabilă, (uneori) în anumite arii ale vieții, manifești Aroganță.

  • Chiar dacă este ridicată, stima de sine poate suferi șocuri majore, în special dacă te afli într-un context competitiv sau destabilizator.
  • În aceste situații reacționezi negativ la critică și la eșec, pe care le percepi ca pe un pericol și încerci să te pui în valoare afișând excesiv succesele sau calitățile.
  • Te simți vulnerabil, agresat și te îndoiești de capacitățile tale atunci când te afli în contexte ostile sau pur și simplu critice.
  • O persoană cu o stimă de sine înaltă și stabilă primește criticile în mod rational, pe cand o persoană cu o stimă de sine înaltă, dar instabilă, va primi greu criticile la nivel afectiv și va consacra multă energie autopromovării.

3. Stimă de sine joasă, nu te respecți adesesa și mai mult uneori nu ai Încredere.

  • Te comporți mai degrabă ca o victimă decăt să-ți asumi propriul rol în viață.
  • Mănănci, bei și consumi tot felul de produse nocive, pentru a acoperii acel gol emoțional.
  • Consumi chiar alcool, tigări și alte substanțe nocive.
  • Creezi ușor dependențe de lucruri, produse, etc.
  • Ai sau creezi certuri repede cu cei din jur.
  • Te simți dezonorat de către ceilalți sau chiar tu îi critici în mod excesiv.
  • Te simți înlăturat din societate, viață, familie.
  • Consiederi că nu meriți ceea ce este mai bun, că nu meriți iubire.
  • Nu te simți demn de respectul si aprecierea celorlalți.

Idei Practice pentru creșterea stimei de sine:

1. Află care sunt adevăratele tale probleme. Trebuie să realizezi că problema nu ești tu ca persoană. Ai probleme în lumea exterioara? Ele trebuie rezolvate, dar asta nu trebuie să-ți afecteze imaginea pe care o ai despre tine. Ai un potențial imens, ai nevoie să mergi pe calea învățăturii și a perseverenței.

2.Decide ce poți controla și ce nu. O sursă mare de descurajare o constituie dorința oamenilor de a schimba (sau controla) ceea ce nu se poate schimba (controla). Să încerci să impui altor oameni să simtă ceea ce nu simt, sau să-i faci să facă ceva ce nu vor, e o politică de falimentare. Dacă cineva nu te place, să fie sănătos. Nu te lasă afectat/ă.

3. Acceptă responsabilitatea. Pentru a găsi încrederea deplină în tine, trebuie să-ți asumi responsabilitatea pentru ceea ce poți schimba în viața ta. Felul în care relaționezi cu cei din jur, felul în care decurg relațiile tale sexuale și de iubire, succesul tau profesional și felul în care îți gestionezi emoțiile depind numai de tine.

4. Educă-te și evoluează. Crești și odata cu tine crește și stima de sine. Invațarea unei limbi străine te ajută să ai o stimă de sine mai ridicată.

5. Orice greșeală este o oportunitate de a învăța și de a lua lucrurile de la capăt mai bine. Nu face tragedie dintr-un eșec. Succesul este un șir lung de eșecuri care se termină cu bine.

6. Competiția se dă doar cu tine, nu ca să dovedești ceva celor din jur. Dacă anul trecut ai caștigat 100 euro și anul acesta 1000 euro, este o bună evolutie. Nu-ți face griji când altcineva câștigă acum 10.000 euro. Fiecare se află pe drumul său în viață și fiecare trebuie să-și învețe lecțiile. Dacă perseverezi sigur vei obține tot ceea ce vrei.

7. Fii o persoană ambițioasa. Când îți propui scopuri, fii realist, dar și optimist în același timp. Ai curaj să visezi, pentru ca visele sunt materialul din care marile realizări sunt construite. Privește în viitor și vezi cum vrei să fii și ce vrei să ai. Apoi fă ceva în fiecare zi pentru a ajunge unde ți-ai propus. Foarte Important. Urmează visele tale și nu pe ale altora.

8. Gândește și vorbește pozitiv. Nu te lăsa otravit de negativitate. Nu te gândi la ceea nu se poate, ci la ceea ce se poate. Nu te focusa pe ce nu vrei, ci pe ce vrei.

9. Investește în dezvoltarea ta personală un procent din câștigurile tale lunare. Este cea mai bună investiție pe care o poți face. Investește în tine.

10. Fii conștient de mesajele din mass-media. Scopul lor este să-ți inspire teama și să-ți scadă stima de sine pentru a cumpăra ceea ce ei au de vânzare.

11. Contabilizează succesele de până acum. Păstrează o imagine, o diplomă sau o medalie a succeselor tale.

12. Recunoaște lucrurile care te fac să te simți inferior. Orice poate fi îmbunătățit, ceea ce faci sau ceea ce nu faci.

13. Adoptă o postură încrezătoare. Atitudinea ta față de orice situație face până la urmă diferența cea mai mare.

14. Te îmbraci și arăți bine? Fii impecabil cu tine ca imagine, în cuvinte și în atitudine. Nu uita că ceilalți te „judecă” prin ceea ce văd în primul rănd.

15. Depune 100% efort în tot ceea ce faci. Devin=o mai bun în ceea ce faci, învață și
dezvoltă-te.

16. Învinge-ți temerile. Fricile și temerile vor exista mereu, dar atitudinea și perseverența ta vor face diferența. Frica de critică, frica de respingere, frica de esec, frica de a pierde sunt cele pe care te provoc să le depăsești în avans.

17. Învață din greșelile făcute. Învață lecția astfel încăt să nu mai repeți greșeala. Viața o să-ți repete situația pănă înveți lecția.

18. Fă exerciții fizice în fiecare zi. Antrenamentul fizic îți schimbă mult mai repede starea decât orice altceva.

19. Uneori este bine să alegi mai puțin decât perfecțiunea. Alege progresul în schimbul perfecționismului exagerat.

20. Practică meditația și dezvoltă compasiunea. Adevărata iubire vine din inimă. Nu poți să iubești și să fii deprimat în același timp.

21. Uită-te în oglindă și zâmbește. Bucură-te în fiecare zi de ziua de urmează.

22. Vorbește pozitiv despre tine însuți. Ce spun alți oameni despre tine nu contează mai mult decât ceea ce îți spui tu.

23. Atunci când intri într-o situație în care nu ai încredere în forțele tale, pregătește-te temeinic înainte.

24. Nivelul stimei de sine este determinat de măsura în care cineva se simte vrednic de laudă. Dacă ceilalți văd lucruri bune în tine, fă bine și ascultă-i.

25. Promisiunile neținute diminuează stima de sine. Respectă-te pe tine, respectă-ți promisiunile.

Ce altceva ne influențează stima de sine?

ANTURAJUL.

Anturajul este vital în evolutia ta și în viața. Fă-ți un grup de prieteni care au vise ca și tine, care sunt pozitivi și au încredere în forțele lor. Fă orice să intrii în anturaj cu oameni de valoare și în viața ta se vor întâmpla minuni.

CRITICA.

Adu-le aminte oamenilor că dacă le vrei părerea, o vei cere. Poate că uneori datorezi un răspuns unor critici, dar niciodată nu le datorezi ÎNCREDEREA ÎN TINE.

Dezvoltarea unei stime de sine solidă: începe să dezvolți stima de sine puternică prin separarea opiniei despre sine de opinia negativă sau critică, pe care e posibil să le aibă ceilalți despre tine.

Devino un susținător devotat al sentimentului intern al propriului tău potențial ca și cel al propriei valori.

Ce vreau să reții din acest articol:

„Refuză să faci sau să spui ceva despre tine ce nu dorești cu adevărat să devină realitate.”


Daca ti-a placut, te rog sa lasi un comentariu sau si dai SHARE la acest articol astfel incat sa inspiram cat mai multi oameni !

Cu respect deosebit, Sebastian BALA L.

Lasa un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *