Cum să alegi Partenerii de Business Potriviți
Imaginați-vă că sunteți într-o barcă în mijlocul oceanului. Barca reprezintă afacerea voastră, iar oceanul este piața plină de oportunități și provocări. Nu poți naviga singur pentru totdeauna; ai nevoie de un echipaj dedicat și competent. Alegerea partenerilor de business potriviți este asemănătoare cu selecția membrilor echipajului care vor naviga alături de tine. Un echipaj bun te poate duce la succes, în timp ce un echipaj nepotrivit poate duce la naufragiu.
Salut! Sunt Sebastian și astăzi vreau să discutăm despre cum să găsim și să alegem partenerii de business potriviți. Fiecare antreprenor se întreabă la un moment dat cum să stabilească parteneriate profitabile și de încredere pe termen lung cu alți antreprenori, furnizori sau colaboratori. Este posibil să fi trecut deja prin experiențe negative, să fi avut parteneri neserioși sau să fi închis afaceri din cauza unor colaborări neproductive. Sau poate că acum cauți să faci un pas înainte și să duci afacerea ta la nivelul următor.
Din experiența mea de peste 12 ani ca antreprenor, am învățat că nivelul de colaborare dintre parteneri se reflectă direct în rezultatele financiare. Vrei să mă crezi? Privește în jur și observă alte afaceri; vei vedea că această afirmație este adevărată.
Cum să iți alegi Partenerul Ideal
Primul pas este să îți pui câteva întrebări esențiale:
- Cum știu că am partenerul ideal pentru acest proiect?
- Cum aleg partenerul potrivit pentru a realiza proiectul? Sau mai degrabă mă alege el pe mine?
- Unde pot să găsesc persoana potrivită pentru un parteneriat?
- Pot să am încredere în acest om sau mă va minți, fura sau înșela?
Înainte de toate, sugerez să te gândești ce ai nevoie de la un partener și să te auto-evaluezi dacă ai într-adevăr nevoie de un partener și pentru ce anume. Iată câteva idei și întrebări cheie:
- Pentru a prelua o parte din activități. Care sunt acele activități la care te pricepi cel mai bine și la care ai nevoie de cineva mai competent?
- Pentru a susține o parte financiară din afacere/proiect. Care este suma de care ai nevoie și ce ai de oferit în schimb?
- Pentru a te elibera de anumite activități care îți ocupă prea mult timp. Care sunt cele mai valoroase activități pe care le poți face cel mai bine? Partenerul se poate descurca mai bine decât tine în aceste activități?
- Pentru a avea o vedere 360° asupra business-ului. Care sunt cele mai tari puncte ale tale și care sunt cele mai slabe puncte pentru care vei aduce o persoană competentă?
- Pentru a duce afacerea la nivelul următor. Ce ai nevoie pentru a trece la nivelul următor?
Cele 3 Elementele Cheie pentru un Parteneriat de Succes
Unul dintre mentorii mei îmi spunea că pentru un parteneriat de succes trebuie să fie prezente trei elemente: Chimie, Competențe, Caracter.
- Încredere: Încrederea este esențială, dar nu suficientă. Trebuie să existe și competențe. Partenerul tău se poate ocupa de aspectele afacerii pe care tu nu le stăpânești?
- Viziune Comună: Împărtășiți o viziune de ansamblu și aveți obiective comune pe termen lung.
- Valori Comune: Aveți valori comune sau cel puțin apropiate, pe care le transmiteți angajaților și companiei.
- Standard de Excelență: Este important să aveți un standard de excelență similar pentru a evalua corect munca și a evita conflictele.
- Motivație: Este partenerul tău motivat să colaboreze și să obțină scopul comun? Nu vrei parteneri leneși sau demotivați.
- Caracter și Integritate: În afaceri, momentele tensionate sunt inevitabile. Vrei un partener de încredere care să nu te lase la greu.
- Flexibilitate: Sunteți flexibili și capabili să luați decizii rapide? Un partener greu de convins sau lent în decizii nu va ajuta afacerea.
- Valoare Adăugată: Poate partenerul tău să aducă valoare firmei prin relații, susținere financiară sau alte beneficii?
Unde găsești Partenerul de Business Ideal
Odată ce ai clarificat ce fel de partener ai nevoie, întrebarea este unde îl găsești. Iată câteva sugestii:
- Furnizori: Un furnizor cu care ai avut o colaborare bună și care înțelege business-ul tău.
- Clienți: Un client vechi cu care rezonezi și care crede în afacerea ta.
- Evenimente de Networking: Evenimente precum Bizz Club, Business Day sau alte evenimente tematice.
- Cluburi și Cercuri Restrânse: Un club în care ești înscris sau un cerc restrâns de prieteni.
- Recomandări: La recomandarea unui prieten sau a unei persoane care te cunoaște bine.
Negocierea în Parteneriate
Obișnuiesc să spun că un parteneriat, o prietenie sau chiar o relație între bărbat și femeie este o „negociere”. Negocierile în relații sunt de două feluri:
- Negociere tip „miză”: Orientată către câștig imediat și mai puțin către relație.
- Negociere de tip „relație”: Pe primul loc este relația și parteneriatul, iar apoi vin banii sau miza.
Îmi permit să-ți dau un sfat: nu negocia în relații de tip „miză” dintr-o poziție conciliantă. Poziționează-te ca un negociator de tip relație pentru a evita suferința.
Concluzie
Tu ce fel de parteneri îți dorești? Sper să-ți găsești partenerii ideali de business și să obțineți cele mai bune rezultate!
Cu respect, Sebastian Bala