fbpx

Ce contine un plan de afaceri


Ce contine un plan de afaceri?

Incep prin ati spune ca planul de busines este important insa nu neaparat cel mai imporant, asta din perspectiva ca se poate organiza o afacerea pe 2 coli A4. Treaba este sa avem macar o schita un model, niste obiective, ceva dupa care sa ne ghidam. Gasesc ca fiind valoros un plan sa fie scris, cu obiective clare si chiar rescris pana cand devine clar.

Pe internet se gasesc o gama variata de planuri gratuite sau cu bani, mai mult sau mai putin bune…totusi perspectiva pe care ti-o ofer astazi este despre punctele importante pe care sa le validezi prin orice plan de business.

Important este sa actionezi.

Sunt oamenii care actioneaza foarte bine insa nu au un plan si drept urmare nu stiu de unde au plecat si unde au ajuns… se gandesc ca daca au fost pe profit in fiecare luna totul e ok… sincer si eu am trecut prin faza asta…

Dupa care apar planificatorii perfecti, sunt aceia care planifica si tot planifica pana cand uita sa mai actioneze si drept urmare isi consuma timpul si energia si nu fac nici un pas inainte caci nu au planul perfect. Stiu si faza asta ca am trecut prin ea, norocul ca nu a costa bani 😀 – evident de unde castigi bani daca nu ai actionat.

Mixul pe care ti-l recomand vine din cele 5 functi ale managementului unei organizatii si anume :

  1. Planifica obiectivele
  2.  Organizeaza resursele
  3. Aduna echipa.
  4. Dezvolta echipa si deleaga activitatile.
  5. Evalueaza rezultatele si ia procesul de la cap in masura in care ceva nu a functionat.

Cu aceste 5 functi cunoscute poti deja sa-ti conturezi primi pasi de actiune / planificare.

Totusi ce elemente ar trebui sa contina un business plan ? 

  1. Poti sa incepi simplu cu un Canvas model care este gratuit oriunde pe internet. Ce este interesant in acest model sunt cateva intrebari cheie la care sa raspunzi si din care sa-ti extragi o vedere de ansamblu a afacerii.
  2. Misiunea si viziunea. Stabileste clar ceea ce faci pentru clienti tai si unde vrei sa ajungi. Chiar daca nu o faci in primul pas nu o neglija, mai ales in momentul in care apar oamenii, ii vei conduce cu o viziune mai inalta si nu pe baza de „salar”.
  3. Obiectivele tale de business pe 1 an pana la 3 – 5 ani in functie de cat de mare este business-ul. Personal, recomand ca in  modele pe care le lucrez cu clienti sa seteze 5 obiective mari pe care sa-si aseze indeplinirea misiuni.
  4. Strategia prin care atingem misiunea…poti una din cele 4 strategii pe care le gasesti in articolul https://www.sebastianbala.ro/?s=strategii sau  mixul de strategie, la baza sunt 4 : strategie de pret, strategie de nisare, strategie de diferentiere sau strategie mixta, Blue Ocean, Red Ocean sau alte combinati si derivate din cele 2.
  5. Produsul sau serviciul este important sa-l cunosti insa nu te focusa foarte tare pe produs… Mult mai important este pasul 8 si anume clientul. La produs poti gasi niste intrebari interesant in modelul canvas care se refera mai degraba la valoarea pe care o aduci cu produsul tau. PS : Coca-Cola sau MacDonalds nu sunt neaparate cele mai sanatoase produse sau de calitate produse si totusi sunt cele mai consumate…intelegi ce vreau sa spun ?!
  6. Pret si strategie de pret si aici ma refer la cum iti stabilesti pretul si cum se aduce valoare prin raportul produs / pret. Nu intram in detalii cate tipuri de preturi se pot face, la un singur click gasesti vreo 7-8 strategii si moduri de a stabili pretul sau in acest articol http://www.sebastianbala.ro/tag/strategie-pret/
  7. Marketing&Vanzari si am un motiv pentru care am pus marketing inainte de vanzare. Cum ajung clienti la tine? Si de ce cumpara clientii de la tine?…si ma rog alte intrebari la care poti gasi sau raspunde. Treaba este ca sa-ti gasesti mixul potrivit de marketing. De ce am pus inainte de vanzare? pentru simplu motiv ca inainte sa vinzi trebuie sa ajunga sau sa aduci clienti in afacere si apoi sa vinzi.
  8. Echipa si oranigrama: este unul dintre punctele cheie, chiar pentru mine a ajuns sa fie dintre cele mai cheie si asta daca vrei sa faci business la nivel inalt si nu freelancing sau soloprenoriat. Adu oamenii potriviti pe locurile potrivite.
  9. Finantare: gaseste resurse de finantare pentru afacerea ta, chiar daca iei imprumut asigura fluxul de numerar in afacere astfel incat lucrurile sa functioneze. Sunt foarte multe programe de finantare. De la SLR-D pana la Start-up Nation, investitori, banci si asa mai departe.
  10. Previziune financiara. Finantarea ca finantarea dar ce faci cu bani?  Nici nu ma gandesc ca un business mai poate functiona acum fara obiective clare si fara niste cifre pe care si le-a propus de la luna la luna.
  11. Avantaj concurential: cu asta as incepe sau cel putin cu asta ar trebui sa incepem. Stiu ca nu asa se incepe in realitate si nici eu nu am inceput cateva afaceri in care am esuat insa pe bune de aici incepe. Ce fac eu sau produsul / serviciul meu mai bine decat cel al concurentei?
  12. Sasiul de vanzari al afacerii  – din punctul meu de vedere chiar daca este un termen nou gandestete la un sistem scalabil sau un model de business pretabil de asa natura ca sa functioneze fara tine sau cu cat mai putina implicare din partea ta…si nu doar pentru asta ci si pentru faptul ca sa poti scala afacerea. Nu poti evolua intr-o afacere daca nu ai un sistem de masurare si evaluare.
  13. Necesarul de materiale. Care este materia prima cu care lucrezi? Sa fie informatiile, sa fie produsele? asigura-le. Mai mult decat atat iti dau un sfat: ia in considerare mai multi furnizori si mentine legatura cu ei insa sa nu devii dependent doar de unul. La fiecare 6-12 luni sau la anumite targete atinse renegociaza cu ei. Furnizori tai de materie prima cat si de alte instrumente au putere de influentare asupra afacerii tale, negociaza clauze bune inainte de a face un contract.
  14. Procesare. Livrare. Cum iti impachetezi marfa spre vanzare? Cum faci livrare? Care sunt termenele de livrare si costurile ar trebui sa le cunosti inainte chiar de a lansa o afacere. Acum multe firme livreaza la nivel national sau chiar international asa ca asigura-te ca marja ta de profit iti permite sa faci asta.                            …Si nu in ultimul rand fa o analiza a situatiei interne prin Analiza SWOT sa vezi in ce stadiu te afli si o simpla analiza 5Forte  gasesti detalii despre cum sa faci o analiza clara a afacerii si mediului. aici http://www.sebastianbala.ro/3-analize-ale-mediului-de-business/

Consider ca mai sunt 3-4 puncte pe care pe poti adauga intr-un plan si anume  Dotari sau spatiu birouri sau ce utilaje, site-ul de prezentare, influenceri, canale social media insa… consider ca cele 15 puncte de mai sus ti-au atins nevoile principale si cu care poti sa pornesti la drum!


La cat mai multe si bune planuri realizabile, tie antreprenorule > Sebastian BALA

Poti sa descarci GRATUIT un model de planficarea strategica de pe acest link:

https://www.sebastianbala.ro/plan-de-afaceri/

Antreprenoriat cu stil

1 Comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

16 − 3 =